De kunst van maar wat doen en dat serieus nemen

Wat ik zo leuk vind aan het lesgeven van expressief, impulsief of intuïtief schilderen, is kijken hoe mensen te werk gaan als ze gaan schilderen. Dat gebeurt namelijk heel gefocust. Het lijkt alsof ze precies weten wat ze moeten doen. 

KleurenpadTekenles

Maar werkelijk, ze hebben geen idee wat ze aan het doen zijn, wat het gaat worden en wat voor idee erbij zit. En toch was iedereen tijdens de les in volle focus en beweging bezig met iets. Er was geen plan of idee van te voren. Ze deden maar wat. En toch gingen ze daar in volle overgave in. Want ergens voelden ze dat het goed was. En er was nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar het proces en wat er geschilderd wilde worden.
Voor mij ook een goed teken, want dat betekent dat iedereen het ook serieus nam wat ze deden. Lachend serieus dan. Want het gaat vooral om het proces van spelen en weer kind kunnen zijn.
Lekker met de vingers in de verf en spelen met kleuren.
Weten wanneer je nog door kan gaan en wanneer je moet stoppen. Dingen uitproberen. Wat werk wel en wat niet.
Natuurlijk wordt het ‘iets’. Want je gaat toch in dat proces kijken naar hoe het voor je gevoel ‘klopt’. Maar hoe kun je dat waarvan je nog niet weet wat het is of wat het gaat worden nu serieus gaan nemen? Het is nog niet tastbaar.
Dat doen we omdat wij onszelf ruimte geven om er te zijn en we nemen dan toch dat kind in ons serieus. En dat is zo bevrijdend en leerzaam en gewoon leuk! 

Wil jij ook lekker met de vingers in de verf of dit ervaren?
Of wil jij liever intuïtief tekenen met pastelkrijt?
Ik ga een vaste groep beginnen op de dinsdagen en zo’n 2x per maand op de vrijdagen.

Ook ben ik altijd beschikbaar voor een privé les of sessie of als je zelf op een andere dag met een klein groepje wil langskomen op afspraak.
Ik geef een privé kennismakingslesje van een uur voor de helft van de prijs de komende tijd, dan kun je kijken of het iets voor je is.

Ben je geïnteresseerd of heb je vragen, stuur me een mailtje!
info@kleurenpad.nl

En dan kijken we samen naar wat je zou willen leren en met wat voor materiaal.